субота, 9. јул 2011.

Bake i deke

Mišljenje moje ćerke je:
“Deca treba da idu kod bake i deke na nedeljni ručak, da jedu bakinih kolača koliko žele, da se igraju i maze, da ponekad  vikendom prespavaju kod njih ”
To je zaista velika radost za decu jer deda i baba vole na poseban način.  Bake i dede najčešće nisu ograničeni vremenom, pa mogu mališanima da posvete dovoljno pažnje, možda i više nego roditelji. Uvek imaju strpljenja da prepričavaju zanimljive dogodovštine iz mladosti ili im s mnogo topline pročitaju priču za laku noć. Mnogi se roditelji slažu da je uloga baka i deda u vaspitavanju deteta velika, a njihova ljubav nezamenljiva! To potvrđuje i istraživanje koje je pokazalo da su baka i deda, odmah nakon roditelja, najznačajnije osobe u životu mališana i njihovom odrastanju.

Pitanje je kako se ponašati kada deca žive sa roditeljima i bakom i dekom u istom domaćinstvu, ili deka i baka brinu o unučadima dok su roditelji odsutni.
Autor mnogih priručnika za roditelje, Gordana Buljan Flander, smatra da je uloga dede i bake neprocenjiva u porodicama u kojima oba roditelja rade. Ali, mnoge mame i tate veoma greše ako baki i dedi prepuste vodeću ulogu u vaspitanju deteta. A ukoliko ne postoje jasne smernice u vaspitanju, deca postaju nesigurna, nervozna, zahtevna i manipulativna, što ometa njihovo psihosocijalno prilagođavanje.
Pedagozi kažu da svaka generacija ima svoje vaspitne metode, pa zato probleme koji se pojavljuju treba odmah rešavati. Neki se roditelji žale da bake i dede udovoljavaju svakoj dečjoj želji, u svemu im popuštaju i previše se mešaju u vaspitavanje. U tim porodicama često dolazi do konflikata između mlađe i starije generacije, što najviše pogađa one najranjivije - decu. Iako bake i dede imaju veliku ulogu u razvoju mališana, ipak su roditelji ti koji su odgovorni za vaspitanje dece i njihove odluke treba poštovati.
U slučaju konflikta najbolje da roditelji, baka i deda o svemu porazgovaraju, da razumeju jedni druge i da se o svemu dogovore. Veoma je važan dogovor o svakodnevnim slobodnim aktivnostima, postavljanju granica, vremenu odlaska na spavanje i slično.
Iako su svi stručnjaci složni u tome da je briga baka i deda i te kako važna za detetovu sreću i osećanje sigurnosti, a njihova ljubav najbliža onoj roditeljskoj, postoje razlike u mišljenju do kada je potrebno čuvati mališane.
I dok je, po mišljenju nekih, bolje da deca budu što duže kod bake, najčešće zbog toga što će manje obolevati od raznih viroza i bakterija čemu su najčešće podložna u jaslicama i vrtiću, drugi tvrde kako je najbolje da u uzrastu od tri godine počnu da pohađaju vrtić.
Poznati američki pedagog Kristina Hansen smatra da je nakon treće godine dete spremno za edukaciju, zato je upravo to idealno vreme da promeni sredinu i krene u vrtić.
„Iako je vokabular dece koju čuvaju bake i dede veći i razvijeniji jer su stalno uključeni u dijaloge, postoje brojni nedostaci predugog boravka kod kuće“, smatra Hansen. Istraživanje koje je sprovela na 4.800 dece pokazalo je da su deca zaposlenih majki koja su u uzrastu od tri godine počela da idu u vrtić stekla veće znanje, bolje poznavala boje, brojeve, slova, veličine, konture od one dece koju su čuvali baka i deda.
Ona tvrdi da su mališani koji su imali savršene uslove, što znači da su bili kod kuće do treće godine, a potom krenuli u vrtić, posedovali najbolje veštine i bili su samouvereniji od ostalih. S druge strane, deca koja nisu bila u okruženju dece delovala su nesigurno, tražila su pomoć i nisu bila samostalna pri izvršavanju zadataka.
Dokazano je i da su deca koju su predugo čuvali dede i bake sklonija lošem ponašanju nego mališani koji su boravili u vrtiću, i to zato što dobro znaju da iskoriste situaciju, a bake i dede retko treniraju strogoću na unucima.
Mogućnosti svake porodice se razlikuju, ali odluka „ baka-servis“ ili vrtić je veoma značajna i ponekad presudna za razvoj deteta, zato treba dobro razmisliti pre njenog donošenja.
PROČITAJTE I:
Moje dete - moja budućnost: Moje dete psuje
Moje dete - moja budućnost: Moje dete laže!
Moje dete - moja budućnost: Ponovo o ponašanju u školi ili o sistemu vrednosti
Moje dete - moja budućnost: Dečja igra
Moje dete - moja budućnost: Šta da upišem?

1 коментар:

tasana065 је рекао...

Potpuno se slazem,moji unuci imaju samo baku,koja je samo njihova,kad god to oni hoce