четвртак, 30. јун 2011.

Alkohol, mladi i zabrane

     Ako pitate lekare o dejstvu alkohola, internista će vam reći da je jedan aperitiv vrlo koristan za organe za varenje, kardiolog će vam preporučiti da popijete jednu čašu crnog vina dnevno, ali će neuropsihijatar biti odlučno protiv konzumiranja alkohola i u najmanjoj količini. Zašto? Zato što se neuropsihijatar svakodnevno susreće sa tragičnim posledicama prekomernog konzumiranja alkohola, to jest opijanja.
     O štetnom delovanju prekomernog pijenja, nema potrebe da govorimo, posebno kada je reč o mladim ljudima, to je opštepoznato, i te činjenice znaju svi roditelji. Zbog toga roditelji zabranjuju alkohol svojoj deci. Nažalost, to ne znači da su svog tinejdžera zaštitili od moguće potrebe za opijanjem.



     Mladi piju iz mnogo razloga:
-Da bi proslavili specijalne događaje (rezultate ispita, rođendane, maturu, itd.).
-Da bi se osećali prihvaćenim.
-Da bi smanjili stres (stres od ispita, razne pritiske zbog drugara i devojaka, itd.).
-Da bi savladali tugu, nezadovoljstvo, odbacivanje ili nisko samopoštovanje.
    Pre nego što sam započela pisanje ovog teksta pročitala sam mnogo članaka o prevenciji opijanja i većina ih se zasniva na zabranama. Kao što su:
Zabranite pijenje alkohola!“
„Zabranite vašem tinejdžeru da odlazi na žurke gde se služe alkoholna pića!“- što u prevodu znači da mu treba zabraniti da uopšte izlazi, jer se na svim žurkama pije alkohol.
     Neki su liberalniji pa predlažu:
„Sačekajte svoje dete ispred mesta gde se zabava održava, kad zna da će te ga čekati, uzdržavaće se od alkohola“
    Zamislite kako će se osećati tinejdžer koji želi da bude odrastao, kad društvo vidi kako ga mama i tata čekaju ispred.
    Zabrana je uvek uvod u sukob, a sukob sa roditeljima povećava rizik od svakog oblika zavisnosti.
    U našoj kulturi je uobičajeno da se svi značajni događaji proslavljaju uz mnogo alkohola. Iluzija je da ćete zabranom postići da vaš tinejdžer ne popije bar jedno piće. O tome treba razgovarati i napraviti razlika između pića i opijanja. Jedno piće može doprineti opuštanju i boljem provodu a opijanje će sigurno pokvariti svaki provod.
    Svakom zgodnom prilikom treba ukazati kako pijan čovek izgleda stvarno glupo. Utisak je da je pijenje cool, ali od alkohola se nervni sistem menja i zbog toga pijenje može učiniti da ljudi urade glupe ili neugodne stvari, kao što je povraćanje ili mokrenje na sebe, pričanje bezveznih stvari sa kojima će društvo kasnije zbijati šale.
     Najvažnije je da roditelj uvek i u svakoj prilici bude pozitivan primer svome detetu.
    Svi ostali razlozi, potreba za prihvatanjem, smanjenje stresa, savladavanje nezadovoljstva, se eliminišu samim vaspitnim procesom. Problem opijanja mladog čoveka nije izdvojen problem i ne može se rešiti zabranom. Opijanje je samo vidljiva manifestacija skrivenih problema koje mladi čovek ima i naših propusta u vaspitnom procesu.
    Naravno, roditelji treba da stave do znanja da je opijanje neprihvatljivo, a onda da zajedno sa detetom pronađu  moguće povode opijanja i potrude se da ih uklone. To nije lak proces, ali jedini koji daje rezultate.

PROČITAJTE I:
Moje dete - moja budućnost: Ponašanje u školi
Moje dete - moja budućnost: Neslaganje sa ocenom
Moje dete - moja budućnost: Roditeljski sastanak tzv. "bal vampira"
Moje dete - moja budućnost: Moje dete ne voli da čita
Moje dete - moja budućnost: Dete zaboravlja školski pribor i obaveze

Нема коментара: