субота, 3. децембар 2011.

Pokažimo razumevanje za brige naših tinejdžera

Tinejdžerske godine su godine pune zabave, uzbudjenja i osvajanja slobode. Za kratko vreme oni treba da savladaju mnoge promene, da se upišu i krenu u srednju školu, odvoje se od starih školskih drugova i steknu nova prijateljstva, nauče da voze auto, odaberu fakultet i pripreme se za upis. Sve su to stvari od kojih zavisi čitav budući život, a treba ih savladati u kratkom vremenu i bez ikakvog prethodnog iskustva. Zbog toga su tinejdžeri često zbunjeni i zabrinuti. Razumevanje i pomoć roditelja im je zato u u ovmo periodu neophodno.

Uklapanje u društvo vršnjaka
Ovo je možda najstresniji factor u tinejdžerskim godinama. Uklopiti se i biti društveno prihvaćen je važno za većinu tinejdžera. U stvari, mnogi tinejdžeri koji su izvan vršnjačkog društva, ili su od njega odbačeni, nose emotivne ožiljke dugi niz godina. Sa kim se družiti na odmoru, sa kim izaći, kako biti prihvaćen, kako steći prijatelje, su uobičajene brige za sve tinejdžere.
Često se dešava da roditelji nemaju razumevanja za ovaj deo života svoje dece i fokusiraju se samo na školski uspeh. Nikako ne treba da zaboravimo da su društveni život i školski uspeh jednakog značaja za uspešan razvoj tinejdžera. 

Škola
Škola je glavni deo života našeg tinejdžera. U srednjoj školi se pripremaju za buduće zanimanje ili upis na fakultet, a istovremeno grade prijateljstva i grade osnov svog društvenog života. Međutim, škola je  istovremeno i izvor mnogih briga.

Učenje i školske obaveze
Najvažnija briga većine naših srednjoškolaca je vezana za učenje lekcija. Mnogo je pritisaka sa kojima se sreću u procesu sticanja znanja. Stalna briga su ocene i kako dobiti ocene dovoljne za upis na željeni fakultet. Neki predmeti su im teški i imaju problem da ih savladaju. U tom slučaju im treba pomoći. Nije neophodno uvek angažovati privatnog nastavnika, često je dovoljno da pronađemo osobu iz našeg okruženja koja može da im olakša savladavanje za njih teškog predmeta.

Upis na fakultet
Izbor fakulteta je takođe vrlo stresno pitanje za tinejdžere. Zbog toga im treba pomoći da se opredele što pre. U 3-ćem razredu srednje škole već bi trebalo da imaju uži izbor od 2 do 3 fakulteta. Tako će moći da se na vreme pripreme za upis, znajući šta se od njih zahteva, a imaće i jednu brigu manje. Moje mišljenje je da je za izbor fakultet najvažnija sklonost prema određenim predmetima. Studiranje nikako ne sme da bude „mučenje“. Tek kada se utvrdi sklonost prema grupi fakulteta onda se može birati koje je zanimanje u toj grupi najisplativije.

Profesori
Ponekad učenici imaju nesporazume sa svojim nastavnicima, i to može za njih biti velika briga.
Ove probleme treba odmah rešavati. Prvo ćemo podstaći našeg đaka da sam razgovara sa nastavnikom. To može biti dobra vešba za rešavanje sukoba u životu. Ako se problem ne reši, potrebno je i naše učešće. Pri tome moramo dobro paziti da ne budemo pristrasni i odmah stanemo u odbranu svog deteta, ali ako utvrdimo da se profesor na bilo koji način odnosi nepravedno prema njemu, moramo biti odlučni u rešavanju nesporazuma.

Prijatelji
Mnogi tinejdžeri brinu o društvenom aspektu srednje škole više nego o bilo čemu drugom. Za njih je uklapanje i prihvatanje ključni deo srednjoškolskog života. Tinejdžeri koji nemaju prijatelje u školi ili su meta nasilnika iz škole ili van nje, mogu nositi emotivne ožiljke tokom celog života. Tinejdžeri brinu kako da steknu prijatelje, koji su prijatelji pravi, kako da se dopadnu, kako da priđu nekome ko im se sviđa, da li će biti pozvani na zabavu…

Pronalaženje pravog balansa između prijatelja, društvenog života, učenja, domaćih zadataka, vannastavnih aktivnosti može biti vrlo teško. Mi im možemo pomoći da odrede prioritete.
Najvažnije je da razumemo da imaju mnogo briga, da razumemo njihove brige, da razgovaramo sa njima i pokažemo svoje razumevanje, da im pomognemo kada je to potrebno, da od njih imamo realna očekivanja i da ih nikada ne poredimo sa bilo kim.

Pročitajte još:
Moje dete - moja budućnost: Uloga roditelja u razvoju deteta
Moje dete - moja budućnost: Mala matura, prijemni ispit ili šta zameram našem školstvu
Moje dete - moja budućnost: Moje dete psuje
Moje dete - moja budućnost: Alkohol, mladi i zabrane
Moje dete - moja budućnost: Mala matura-testovi, rezultati i bodovanje
Učitava se...
Učitava se...

Нема коментара: