недеља, 13. новембар 2011.

Dozvolite deci da se zaprljaju u igri !

Igre u kojima se deca jako zaprljaju, ustvari daju ogroman doprinos kognitivnom i kreativnom razvoju male dece.
 (kognitivan (nl. cognitivus)saznanjski, koji se tiče saznanja, saznajan, saznajni, spoznajni.)
Značaj
Igre u kojima se deca prljaju ili da ih tako nazovemo “neuredne igre” su igre u kojima se dete igra sa nečim i kroz tu igru se razvija i uči. Deca su se kreativna kada koriste materijale na nove načine, kombinuju prethodno nepovezane materijale i dolaze do otkrića koja su nova za njih. Sve je to moguće samo ako dozvolimo deci da se zaprljaju tokom igre.
Igrajući se “neurednih” igara
- deca koriste sva svoje čula u procesu istraživanja, posebno čulo dodira
- deca imaju  mnogo mogućnosti da oblikuju i slažu različite materijalae
- nemaju definisan zadatak da nešto odluče ili naprave
Ova vrsta igre je važna, jer izostavljanje zadatka za pravljenje i proizvodnju nečega određenog, ostavlja detetu slobodu da istraži sve vrste mogućnosti. Na taj način se “oslobađa” njihova urođena radoznalost o svetu oko njih i njihova jaka želja da istražuju i saznaju više.
Dajući deci priliku da se igraju „neurednih“ igara, dajemo im mogućnost da istražuju različite materijale u potpunosti. Takve igre su takođe zabavne, pogledajte decu kako samo uživaju istražujući vodene boje. Uživanje je važna stvar u životu i zato decu treba učiti umeću uživanja od najranijeg detinjstva.

Kognitivni (saznajni ) razvoj
Reč “zbunjen” je u tesnoj vezi sa rečju “neuredan”. Zbunjenost može da bude vrlo korisna stvar. Kreativni proces podrazumeva preuzimanje rizika, pokušaje i eksperimentisanje, a uvid se često dešava u trenutku kada smo zbunjeni. Kada dete iz dva pokušaja da uradi istu stvar, dobije različite rezultate, postaje zbunjeno, pokušava i dalje, razmišlja i donosi zaključak šta tačno treba da uradi da bi dobilo rezultat koji želi.

Posebne koristi
“Neuredne” igre su korisne u svim oblastima dečjeg razvoja.
One pružaju deci mnogo mogućnosti da se uključe i upoznaju drugu decu. Pošto se ove igre ne oslanjaju na reči, zajedno se mogu igrati mala deca koja tek uče da govore ili deca koja ne govore istim jezikom. Koristeći različite materijale, zemlju, vodu, boje, pesak, veoma dobro će se razumeti.

Prepreke
Uprkos velikoj koristi koje ove igre imaju za celokupni razvoj dece, veliki broj roditelja ne podstiče svoju decu da ih se igraju, a neki ih čak i zabranjuju..
Zanemarivanje takvih igre može da bude povezano sa našim sopstvenim strahom o dečjem pravljenju nereda - šta će drugi ljudi da misle? Kako će reagovati komšije? Da li će roditelji biti obeleženi kao nesavesni ako je odeća njihove dece zamazana?
Nedostatak definisanog zadatka u tim igrama, takođe odvraća neke roditelje. Mnogo je roditelja koji imaju pogrešno mišljenje da je korisna igra samo ona koja zahteva ostvarenje zadatog cilja. Igru koja je samo istraživanje ne smatraju korisnom.

Neki roditelji se boje da neće biti u stanju da kontrolišu takvu igru.. Dozvoljavanje deci da slobodno istražuju neće dovesti do anarhije ako su odrasle osobe dobro pripremljene i aktivno učestvuju u pružanju podrške deci.

Bezbednost
Potrebno je uvek proveriti materijale i utvrditi da nisu potencijalna opatnost za decu i ne ostavljati decu bez nadzora.
Na primer, ako im dajete lepak i boje, proverite hemijski sastav i eventualno postojanje štetnih materija. Maloj deci nećete dati metalne kuglice ili novčiće koje bi eventualno mogli da progutaju. Ako znate da je dete alergično na neke materije, proverićete da li materijal kojim se igra sadrži takve materije ili ne.

Igranje napolju
Igranje napolju daje deci šansu za sve vrste izvanrednih “neurednih” igara. Deca imaju mogućnost korišćenja mnogo više različitih materijala nego unutra.
Na primer, deca mogu:
-da kopaju duboko u pesak i tlo
- da istražuju u blatu i prave pitu od blata
- igraju se u lokvi i istražuju vodu u bazenu za decu
- odvode vodu koristeći oluke, cevi i creva
-mešaju velike količine peska i vode i prave razne figure i oblike.

O uzrastu
Neki ljudi pretpostavljaju da  deca posle treće  godine ne bi trebalo da ostavljaju nered za sobom i da se zamažu u igri, i da bi trebalo da rade nešto konstruktivno, kao što je pravljenje stvari. To je zabluda, kako deca rastu tako su njihova saznanja iz “neurednih” igara sve značajnija. Razlika je samo što se tada od dece treba tražiti da uklone nered za sobom, sama i uz pomoć roditelja ili vaspitača.

Lični, socijalni i emotivni razvoj
Uključuje samopouzdanje i samopoštovanje, socijalni razvoj i stvaranje veza, emocionalni razvoj i samokontrolu.
 “Neuredne” igra se oslanja na radoznalost dece i ohrabruje njihov pozitivan pristup za nova iskustva. Deca pokazuju visok nivo uključenosti, samostalno biraju i koriste sredstva kojima će se igrati. U takvoj igri, deca razvijaju koncentraciju, rešavaju probleme, planiraju i uče se gledanju na stvari u celini.
Rad sa drugima podstiče samopoštovanje, i poštovanje drugih. On pomaže deci da podele, razmenjuju, posmatraju druge i da shvate da postoji potreba da se dogovorene vrednosti i pravila ponašanja za grupe poštuju i  da zajedno rade harmonično.
“Neuredne” igre navode decu da iskažu svoja iskustva, osećanja i razmišljanja. Sve su to izuzetno važne životne veštine.

Komunikacija, jezik i pismenost
Podrazumeva govor i slušanje, čitanje i pisanje.
“Neuredna” igra nudi mogućnosti za decu da slušaju (neki ljudi nikada ne nauče da slušaju) i govore, na primer, prilikom deljenja resursa. Deca koriste reči i / ili gestove da komuniciraju, a neformalni kontekst podstiče samopouzdanje. Takva igra pruža značajne mogućnosti za decu da razgovaraju kroz aktivnosti, održavanje i modifikaciju akcije, pregovaranje i planiranje aktivnosti.
Označavajući razlišite materijale i dajući značenje tim oznakama, deca se uvode u razumevanje simbola uopšte i simboliku pisanog jezika.
“Neuredna” igra razvija fine motoričke veštine potrebne za pisanje, na primer, koordinaciju ruke-oči.
Narativne veštine potrebne za pripovedanje se razvijaju kad deca počnu da pričaju priče korišćenjem materijala.

Matematičkai razvoj
Uključuje brojanje, računanje, upoznavanje sa oblicima, prostorom i merenjem.
“Neuredn” igra nudi značajne mogućnosti za brojanje. Na primer, kod deljenja resursa i odgovora na pitanja kao što su: Ko ima više / manje?”
Deca uče o konceptima oblika, veličine linije i površine kao što su vrsta objekata i razvijaju svoje interesovanje za oblik i proctor, igrajući se sa oblicima ili pravljenjaem aranžmana sa objektima. Takođe istražuju prostorne koncepte i koriste svakodnevne reči da opišu položaj.
Redosled događaja i predmeta, na primer, kada kreiraju oblik na komadu gline, pomaže deci da razumeju obrasce. Deca koriste jezik kao što je teže ili lakše da uporede količine i metode za rešavanje praktičnih problema.

Znanje i razumevanje sveta
Podrazumeva  istraživanje, projektovanje i učenje veština.
“Neuredna” igra podstiče interesovanje dece za svet u kojem žive i nudi im mogućnost da istražuju kada se suoče sa nepoznatim sredstvima sa različitim svojstvima.
Deca tada posmatraju, biraju i manipulišu predmetima i materijalima i identifikuju jednostavne karakteristike, sličnosti i razlike, koristeći sva čula na odgovarajući način. “Neuredna” igra ohrabruje decu da postave svoje izazove, da rešavaju probleme i saznaju sve o uzroku i posledici.

Fizički razvoj
Uključuje kretanje i korišćenje opreme, alata i materijala.
Deca razvijaju i vežbaju finu kontrolu motorike i koordinacije kroz korišćenje i rukovanje alatom, predmetima i bezbedno kovanim materijalima u smislenom kontekstu. Ona takođe razvijaju kontrolu tela, staloženost, ravnotežu, koordinaciju i kontrolu ​​velikih i malih pokreta, kroz “neuednu” igru velikih razmera, kao što je prevoz vode i peska oko bašte.

Kreativni razvoj
Uključuje istraživanje medija i materijala, maštu i odgovor na iskustva
“Neuredne” igre podstiču interesovanje dece u i omogućavaju im da odgovore na ono što vide, čuju, mirišu, dodiruju i osećaju. Uočavaju šta odrasli rade i imitiraju ono što su primetili. Ona istražuju i reaguju na različite medije i čulna iskustva. Upoznaju karakteistike materijala i mogućnost njihove upotrebe u određenim igrama. Deca izražavaju i komuniciraju ideje, misli i osećanja i istražuju boje, teksturu, oblike, formu i prostor u dve ili tri dimenzije.

Izvor: All About…Messy Play
by Bernadette Duffy, head of Thomas Coram Centre for Children and Families

PROČTAJTE JOŠ:
Moje dete - moja budućnost: Ponašanje u školi
Moje dete - moja budućnost: Letnji raspust i opasnosti
Moje dete - moja budućnost: Šta da upišem?
Moje dete - moja budućnost: Dečja igra
Moje dete - moja budućnost: Privatni nastavnik
Učitava se...

Нема коментара: