Nizu tema o kojima raspravljamo i delimo se, priključila se
i tema inkluzije. Pri tome se ne bavimo naučnim dokazima i istraživanjima, a
svetska istraživanja kažu:
Inkluzivno obrazovanje donosi korist svim učenicima, i onima
sa i onima bez teškoća u razvoju. Ne postoji istraživanje koje pokazuje bilo
koji negativni efekat od inkluzije urađene na odgovarajući način sa potrebnom
podrškom i organizacijom.
Šta je inkluzija?
Inkluzija je deo mnogo šire slike od uključivanja u razrede
u redovnoj školi. To je uključivanje u život, korišćenjem postojećih
sposobnosti svakog pojedinca u dnevnom životu svake društvene zajednice, od
porodice do države.
Ona treba da je deo svake organizacije i institucije, škole,
crkve, igrališta, kompanije, rekreativnog centra.
Sva ljudska bića, bez obzira da su sa invaliditetom ili ne,
imaju jednake potrebe koje moraju biti ispunjene. (zato je pogrešno osobe sa
teškoćama u funkcionisanju nazivati osobama sa posebnim potrebama, potrebe su
iste za sve.) Osnovne potrebe za hranom,
vodom i skloništem su neophodne za naše postojanje. Takođe je lako videti da
kada se nepravilno hranimo ili ne vežbamo, to može negativno da utiče na naše
zdravlje i sposobnost da funkcionišemo u drugim oblastima svog života.
Ako postoji smisao i svrha onoga što raditimo, to nas
inspiriše za dalje napredovanje. Osećaj da smo beskorisni ili da radimo stvari
koje su besmislene, smanjuje motivaciju i samopouzdanje. Osećaj pripadnosti, osećaj
da smo voljeni i prijateljski odnosi, obogaćuju
naš život. Osećanje usamljenosti i otuđenosti može da ima negativan uticaj u
svim oblastima našeg života. Obrazovne institucije treba da nam daju znanje ali
da pruže podršku u odrastanju, tako da budemo ispunjeni i u drugim oblastima
života. Inkluzija je pružanje mogućnosti da se ispune normalne potrebe dece ,
bez obzira da li imaju smetnje u razvoju ili ne, jer su im te potrebe jednake.
Inkluzija se ne završava jednostavnim upisom deteta sa
teškoćama u razvoju. Njemu se mora omogućiti da ušestvuje u svim aktivnostima
razreda na način koji neo meta ostale učenike u razredu već im donosi koristi.
Zato je potrebno napraviti individualni plan rada i obezbediti potrebnu podršku
detetu sa invaliditetim. I tu nastaje problem. Naše škole nisu pripremljene za
inkluziju.
Ja sam sigurna da roditelji koji su protestovali, nisu to
činili zbog samog uključenja dece sa teškoćama u razvoju u razred, već zbog
nepripremljenosti škole da inkluziju sprovede pravilno.
Znam da je naše društvo siromašno, ali nije potrebno mnogo
novca da se inkluzija uvede na opštu korist svih.
Naši prosvetni radnici u svom obrazovanju nisu stekli
potrebna znanja za ovakav rad, i to se mora izmeniti. Fakulteti za obrazovanje
nastavnika bi trebalo da uvedu predmete koji će nastavnike obučiti za rad sa
decom sa teškoćama u razvoju. Nekoliko stručnih seminara, takođe se može
organizovati bez velikih troškova, a i nastavnici bi mogli i da se dodatno
samoobrazuju.
Ne košta puno, ako jedan razred dobije učionicu u prizemlju
i obezbedi se pristup osobama u unvalidskim kolicima, ili se obezbedi adekvatna
stolica u učionici. Istina je da naše škole nemaju zaposlene asistente
nastavnika, ali se i to može rešiti bez dodatnih troškova. U velikom broju
škola ima viška nastavnog osoblja, a i ako nema mogu se oformiti grupe
volontera-učenika koji će pružati pomoć kod dolaska i odlaska u školu, užine,
praćenja nastave, zapisivanja…
Potrebna je samo dobra volja!
Inkluzija u školi zahteva promenu paradigme, umesto da dete
treba da bude spremno za redovno odeljenje, redovno odeljenje treba da je spremno
za dete.
Koristi od
inkluzivnog obrazovanja
Brojne su koristi od inkluzivnog obrazovanja i za decu sa i
za decu bez teškoća u razvoju.
Koristi od inkluzije za decu sa teškoćama u razvoju:
1. Prijateljstva
2. Razvoj socijalnih veština , snalaženje
u društvu
3. Vršnjačka uzori u školskim i društvenim
aktivnostima
4. Povećana mogućnost postizanja individualnih
ciljeva
5. Mogućnost pristupa opštim nastavnim
planovima i programima
6. Unapređenje veštine usvajanja znanja i
generalizacije
7. Lakše
uključivanje u sredinu u budućnosti
8. Veće mogućnosti za interakciju
9. Veća očekivanja
10.Povećano učešće roditelja
11. Porodice su više integrisane u
zajednicu
Koristi od inkluzije za decu bez teškoća u razvoju:
1. Sadržajna, suštinska prijateljstva
2. Uvažavanje i prihvatanje individualnih razlika
3. Poštovanje za sve ljude
4. Priprema za život u inkluzivnom društvu
6. Prilika da savladaju aktivnosti za podršku i podučavanje
drugih
7. Motivacija za bolji uspeh u školi
Ne postoji istraživanje koje pokazuje bilo koji negativni
efekat od inkluzije urađene na odgovarajući način sa potrebnom podrškom i
organizacijom.
Нема коментара:
Постави коментар