субота, 28. јануар 2012.

Od inkluzije svi imaju koristi !

Nizu tema o kojima raspravljamo i delimo se, priključila se i tema inkluzije. Pri tome se ne bavimo naučnim dokazima i istraživanjima, a svetska istraživanja kažu:
Inkluzivno obrazovanje donosi korist svim učenicima, i onima sa i onima bez teškoća u razvoju. Ne postoji istraživanje koje pokazuje bilo koji negativni efekat od inkluzije urađene na odgovarajući način sa potrebnom podrškom i organizacijom.


Šta je inkluzija?
Inkluzija je deo mnogo šire slike od uključivanja u razrede u redovnoj školi. To je uključivanje u život, korišćenjem postojećih sposobnosti svakog pojedinca u dnevnom životu svake društvene zajednice, od porodice do države.
Ona treba da je deo svake organizacije i institucije, škole, crkve, igrališta, kompanije, rekreativnog centra.
Sva ljudska bića, bez obzira da su sa invaliditetom ili ne, imaju jednake potrebe koje moraju biti ispunjene. (zato je pogrešno osobe sa teškoćama u funkcionisanju nazivati osobama sa posebnim potrebama, potrebe su iste za sve.)  Osnovne potrebe za hranom, vodom i skloništem su neophodne za naše postojanje. Takođe je lako videti da kada se nepravilno hranimo ili ne vežbamo, to može negativno da utiče na naše zdravlje i sposobnost da funkcionišemo u drugim oblastima svog života.
Ako postoji smisao i svrha onoga što raditimo, to nas inspiriše za dalje napredovanje. Osećaj da smo beskorisni ili da radimo stvari koje su besmislene, smanjuje motivaciju i samopouzdanje. Osećaj pripadnosti, osećaj da smo voljeni i prijateljski odnosi,  obogaćuju naš život. Osećanje usamljenosti i otuđenosti može da ima negativan uticaj u svim oblastima našeg života. Obrazovne institucije treba da nam daju znanje ali da pruže podršku u odrastanju, tako da budemo ispunjeni i u drugim oblastima života. Inkluzija je pružanje mogućnosti da se ispune normalne potrebe dece , bez obzira da li imaju smetnje u razvoju ili ne, jer su im te potrebe jednake.
Inkluzija se ne završava jednostavnim upisom deteta sa teškoćama u razvoju. Njemu se mora omogućiti da ušestvuje u svim aktivnostima razreda na način koji neo meta ostale učenike u razredu već im donosi koristi. Zato je potrebno napraviti individualni plan rada i obezbediti potrebnu podršku detetu sa invaliditetim. I tu nastaje problem. Naše škole nisu pripremljene za inkluziju.
Ja sam sigurna da roditelji koji su protestovali, nisu to činili zbog samog uključenja dece sa teškoćama u razvoju u razred, već zbog nepripremljenosti škole da inkluziju sprovede pravilno.
Znam da je naše društvo siromašno, ali nije potrebno mnogo novca da se inkluzija uvede na opštu korist svih.
Naši prosvetni radnici u svom obrazovanju nisu stekli potrebna znanja za ovakav rad, i to se mora izmeniti. Fakulteti za obrazovanje nastavnika bi trebalo da uvedu predmete koji će nastavnike obučiti za rad sa decom sa teškoćama u razvoju. Nekoliko stručnih seminara, takođe se može organizovati bez velikih troškova, a i nastavnici bi mogli i da se dodatno samoobrazuju.
Ne košta puno, ako jedan razred dobije učionicu u prizemlju i obezbedi se pristup osobama u unvalidskim kolicima, ili se obezbedi adekvatna stolica u učionici. Istina je da naše škole nemaju zaposlene asistente nastavnika, ali se i to može rešiti bez dodatnih troškova. U velikom broju škola ima viška nastavnog osoblja, a i ako nema mogu se oformiti grupe volontera-učenika koji će pružati pomoć kod dolaska i odlaska u školu, užine, praćenja nastave, zapisivanja…
Potrebna je samo dobra volja!
Inkluzija u školi zahteva promenu paradigme, umesto da dete treba da bude spremno za redovno odeljenje, redovno odeljenje treba da je spremno za dete.
Koristi od inkluzivnog obrazovanja
Brojne su koristi od inkluzivnog obrazovanja i za decu sa i za decu bez teškoća u razvoju.
Koristi od inkluzije za decu sa teškoćama u razvoju:
1. Prijateljstva  
2. Razvoj socijalnih veština , snalaženje u društvu
3. Vršnjačka uzori u školskim i društvenim aktivnostima
4. Povećana mogućnost postizanja individualnih ciljeva
5. Mogućnost pristupa opštim nastavnim planovima i programima
6. Unapređenje veštine usvajanja znanja i generalizacije
7. Lakše uključivanje u sredinu u budućnosti
8. Veće mogućnosti za interakciju  
9. Veća očekivanja  
10.Povećano učešće roditelja  
11. Porodice su više integrisane u zajednicu
Koristi od inkluzije za decu bez teškoća u razvoju:
1. Sadržajna, suštinska prijateljstva  
2. Uvažavanje i prihvatanje individualnih razlika
3. Poštovanje za sve ljude 
4. Priprema za život u inkluzivnom društvu  
6. Prilika da savladaju aktivnosti za podršku i podučavanje drugih  
7. Motivacija za bolji uspeh u školi
Ne postoji istraživanje koje pokazuje bilo koji negativni efekat od inkluzije urađene na odgovarajući način sa potrebnom podrškom i organizacijom.
 PROČITAJTE I:

Нема коментара: